wszystkie prawa zastrzeżone 2009

18 sierpnia 2009

17 lipca 2009 IRKUCK

Do Irkucka dotarliśmy po godzinie 20 :00 czasu miejscowego. Był to dla nas spory problem, gdyż byliśmy przekonani, że będziemy tam o 15:00 tak, jak podawała rozpiska pociągu. Okazało się jednak, że rozkład trzymał się czasu moskiewskiego, a między Moskwą a Irkuckiem jest 5h różnicy. Było jeszcze bardzo jasno, więc oddaliśmy bagaże do przechowalni i próbowaliśmy się dowiedzieć o jakieś busy do Listwianki. Powiedziano nam, że owszem, pojedzie coś po północy, tylko nie dodali, że nie z dworca głównego, a z tego na drugim końcu miasta. Poszliśmy więc beztrosko w gorad. Irkuck nie jest zbyt duży, ale na pewno nie jest małą mieściną ,jak na tamte warunki. Plac Kirowa, gdzie oglądaliśmy w pobliżu sobory i kościoły robi wrażenie. Piękny park z fontanną obok hotelu i wielkiej obwodnicy tramwajowej i autobusowej. Główna ulica Lenina nawiązuje do Zachodu. Są tu markowe sklepy z ciuchami, restauracje, salony mody i nowoczesne budynki. Ale wystarczy odbić w każdą małą uliczkę w prawo czy w lewo, by zobaczyć nędzę zapadających się drewnianych chat. Na wpół zawalone domy w samym centrum, podwórka i kurne chaty. Ta drewniana architektura jest jednak niezwykle malownicza. Kolorowe okna, rzeźbione gzymsy, dachówki i wykończenia, niektóre tak precyzyjne, że sprawiają wrażenie koronkowych. Jest to dziwne pomieszanie nowoczesności ze skansenem. Potem im dalej w głąb miasta, tym większa bieda i ruina, a podobno Irkuck to jedno z prężniejszych miast Syberii****

Musieliśmy się śpieszyć, żeby zdążyć przed północą odebrać bagaże z przechowalni. Z dworca do centrum jechaliśmy marszrutką i tak samo próbowaliśmy wrócić, ale wskazane nam przystanki autobusowe jakoś dziwnie nie uwzględniały drogi do dworca. Powiedziano nam, że jeżdżą tramwaje i wskazano pętlę, ale o tej porze już nic nie jechało. Staliśmy pół godziny na rogu dwóch ulic wypatrując busa lub tramwaju, aż w końcu zrezygnowani pojechaliśmy taksówką. Pierwszy kierowca chciał 150 rubli – szaleństwo. Za to drugi 50, więc pojechaliśmy. I tak przyszło nam spędzić noc na dworcu. Jeden taksówkarz chciał nas zawieść do Listwianki za 3 tysiące rubli! Myślał, że trafił na naiwnych. Dobrze wiedzieliśmy, że bus kosztuje około 100 rubli, postanowiliśmy czekać do rana. Skombinowaliśmy cos do jedzenia, a potem ulokowaliśmy się w poczekalni na dworcu. Czuliśmy się całkiem bezpiecznie. Dworzec całą noc był pełen podróżnych, którzy też nocowali: Niemcy, Anglicy, Holendrzy, Szwedzi ( jak na razie żadnego Polaka). Poza tym wszędzie było pełno milicji. Pojawiała się niewiadomo skąd i patrolowała dworzec i perony. Sprawdzali dokumenty, wyrzucali żuli, pijaków, bezdomnych i pijanych. Czekaliśmy do 6 rano i próbowaliśmy się jakoś przespać. Następnego dnia ruszyliśmy do Listwianki.

**** Po przejechaniu całej Rosji stwierdzam, że jednak Irkuck jest jednym z prężniejszych miast Syberii ;) Właściwie to przejeżdżaliśmy na swej trasie przez 3 w miarę „normalne” „miasta” : Irkuck, Jakuck i Magadan ;)

termometr na budynku wskazuje 23 stopnie ( koło godziny 21:00). Żeby nie było, że na Syberii jest zimno:)

Cerkiew Zbawiciela - XVIII wiek

Jest to jedyna cerkiew na Syberii ozdobiona na zewnątrz malowidłami

Sobór Objawienia Pańskiego - łączy w sobie staroruskie wzory, motywy barokowe i narodowe syberyjskich ludów.

drugie oblicze Irkucka

zapowiada się nocleg na dworcu, trzeba więc coś zjeść :)

Na koniec wrzucam trochę praktycznych informacji, jesli chodzi o koszty pobytu w Irkucku:

Marszrutka z dworca do centrum – 12 rubli
Bus Irkuck – Listwianka – 100 rubli
Taxi – 50 rubli
Obiad koło dworca – 150 rubli
Tramwaj – 12 rubli
Przechowalnia bagaży – 115 rubli

3 paczki papierosów i 2litrowe piwo – 60 rubli ( najtaniej jak na razie)

dla porównania dane z Moskwy:

Papierosy – od 19 do 30 rubli
Piwo – 30 rubli , na Kremlu – 45, a w restauracji 113 rubli!